Saturday, September 3, 2011

två dagar i skolan.

USA 584
USA 595
det här,
blir alltså mitt inlägg om mina två första skoldagar. (när jag läser det såhär i efterhand, tycker jag att det är ett ganska tråkigt inlägg.. men varsågod)

Skoldag 1:
jag går upp, dricker två koppar kaffe, sminkar mig, dricker en till kopp kaffe, äter frukost.
(viktig parantes, jag är tvungen att klä upp mig. fin kjol och blus. För vi har match och när det är match dag får vi inte på några vilkor bära varken jeans eller t-shirt, "ty vi ska representera skolan".)
jag åker inte i den gula skolbussen, min host-syster Allyson skjutsar oss.
Det är 95 farhenheit ute, (30 grader) o fuktigt som tusan.
Jag går på mina lektioner och dagen flyter på.  Vi har homegame o vinner (hoo- rah)
dagen flyter på förvånansvärt bra och lugnt.
Första dagen i skolan har varit min största rädsla. Oh tänk om
    jag inte har någon att sitta med på lektionerna. Oh tänk om
 det blir som på mean girls, att jag får äta lunch på toaletten.

pff. skolan va kul. det enda svåra är att hitta. skolan är liten men korridorerna går som i en labyrint.
  de ä ganska jobbigt när man har 3 min mellan varje class.

 skoldag 2:
dom pratar om storm på tvn och radion.
turns out, dom hade rätt dom dära som varnade oss för en storm.
 klockan va 9 på morgonen och det va bäcksvart ute. kolmörkt. svart som natten.
bilarna körde med lysena på.
Rektorn ropar i högtalarna och vi är tvugna att evakueras ner till källaren,
sitta under bord
i skyddsposition.
det blixtrar, blåser o stormar på.
Ingen blir skadad och vi kan fortsätta våra lektioner. (jo de va en upplevelse må jag säga)

vi hade footballgame, men vi förlorade.

Två markanta skillnader mellan svensk skola o amerikansk skola:
- amerikansk skola har 45 min lektioner, 3 min rast.
- dom har en klocka som ringer när lektionerna börjar. (o en klocka som ringer 10 min o sedan 5 min innan lektionen) o sen ringer den igen när lektionerna slutar.
- man har ett personligt schema och har en ny klass i varje ämne.

No comments:

Post a Comment